- Startsida
- Bo, bygga, miljö, trafik
- Livsmedel
Livsmedel
Det du dricker och äter påverkar din hälsa. Att livsmedel hanteras på rätt sätt är därför mycket viktigt. Företag som säljer livsmedel finns inom många olika branscher och kan vara både kommunala och privata. Bygg- och miljöförvaltningen har till uppgift att kontrollera att företag som säljer livsmedel följer den lagstiftning som finns för säker hantering.
Starta en livsmedelsverksamhet
Om du vill starta ett kafé, restaurang eller annan verksamhet där livsmedel hanteras måste du anmäla registrering av din verksamhet till bygg- och miljöförvaltningen.Det gäller även om du vill förändra eller upphöra med din verksamhet.
Du behöver även känna till ditt ansvar för egenkontroll av din verksamhet. Om du är osäker på om din verksamhet behöver registreras kan du kontakta bygg- och miljöförvaltningen, eller läsa mer om att starta ett livsmedelsföretag hos Livsmedelsverket.
Registrering steg för steg
Så här går det till, samt om Livsmedelsverkets branschriktlinjer.
• Registrera din verksamhet hos bygg- och miljölnämnden, E-tjänst för registering av livsmedelsverksamhet. Du hittar E-tjänsten längre ner på sidan under Självservice.
• Du får ett beslut om registrering.
• Efter registrering kommer en livsmedelsinspektör att boka in ett besök hos dig. Under besöket inspekteras lokaler, varuflöde och dina rutiner för säker hantering av livsmedel. Livsmedelsinspektören kontrollerar att din verksamhet följer de lagar och regler som gäller för hantering av livsmedel.
• Du får ett beslut om riskklassning och årlig avgift.
Tänk på att din verksamhet ska ha passande lokaler, utrustning och ett system för egenkontroll.
Egenkontroll
Om tänker sälja livsmedel ska du ha ett system för egenkontroll. Det betyder att du ska ha rutiner för att kontrollera att dina livsmedel är säkra, rätt märkta och uppfyller alla regler. Du ska också känna till de risker som finns i din verksamhet, och de regler som gäller. Några saker som bör ingå i egenkontrollen är att du kontrollerar:
• Personlig utbildning
• Personlig hygien
• Anläggningens lokaler,utrustning och underhåll
• Rengöring
• Skadedjursbekämpning
• Temperaturövervakning
• Vattenkvalitet
• Information: märkning, redlighet
• Spårbarhet
• Mikrobiologiska och kemiska kriterier
• Faroanalys
Det finns nationella branschriktlinjer som beskriver hur företag kan göra för att uppfylla livsmedelslagstiftningens krav. Branschriktlinjer är frivilliga att följa, men ger bra vägledning.
Bygglov kan krävas
Tänk på att du kan behöva ansöka om bygglov för att ändra användningen av en lokal. Ombyggnad eller ändring som påverkar brandskydd, bärande konstruktion eller installationer av till exempel fettavskiljare kräver en anmälan till bygg- och miljönämnden.
Nybyggnad, tillbyggnad och inrättande av nya lokaler för handel eller industriverksamhet kräver bygglov. Det behövs också bygglov för att få sätta upp skyltar in områden med detaljplan. Kontakta alltid bygg- och miljöförvaltningen om du är osäker på vad som gäller.
Godkännande och registrering av livsmedelsverksamhet
Innan du tar över eller startar en livsmedelsverksamhet måste du registrera den. Alla verksamheter som hanterar, serverar eller säljer livsmedel med viss grad av organisation och kontinuitet behöver anmäla verksamheten för livsmedelsregistrering hos Bygg-och miljöförvaltningen.
En livsmedelsregistrering är oberoende av om verksamheten bedrivs privat eller offentligt och om det drivs med eller utan vinstintresse. Om livsmedel tillhandahålls till allmänheten vid flertalet tillfällen ska livsmedelslagstiftningen följas.
Livsmedelsföretagare ska skriftligen anmäla sina anläggningar till kontrollmyndigheten så att de kan registreras. Anläggningar med mobil verksamhet ska skriftligen anmälas till kontrollmyndigheten i den kommun där verksamheten huvudsakligen kommer att bedrivas.
Registrering
Om du ska sälja livsmedel direkt till konsument ska du registrera ditt företag hos kommunen där du driver din verksamhet. Det är till exempel restauranger, caféer, cateringföretag, e-handel, skolkök, butiker, kiosker och korvvagnar. Om du tillverkar livsmedel som inte är animaliska ska du också registrera ditt företag hos kommunen till exempel om du bakar tunnbröd eller gör sylt och saft. Även producenter av tillsatser, aromer och processhjälpmedel, dricksvatten, snus och tuggtobak ska registreras hos kommunen.
Livsmedelsföretagare ska skriftligen anmäla sina anläggningar till kontrollmyndigheten så att de kan registreras. Detta gör ni via vår e-tjänst eller PDF blankett som ni hittar under rubriken Livsmedel på sidan E-tjänster och blanketter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Godkännande
Vissa verksamheter behöver godkännas i stället för att registreras hos kommunen. Om du ska hantera animaliska livsmedel i ditt företag, till exempel starta ett mejeri, ett charkuteri eller en fiskindustri måste i stället ansöka om ett godkännande. Då ska anläggningen godkännas av Livsmedelsverket.
Ansökan om godkännande görs till Livsmedelsverket, ni når dem via denna hemsida: Registrera eller godkännas av Livsmedelsverket Länk till annan webbplats.
Lokalkrav livsmedelslokaler
Lokalkrav livsmedelslokaler
En anläggning eller lokal där livsmedel hanteras måste uppfylla kraven som ställs i livsmedelslagstiftningen. Kraven gäller till exempel hygien, utrustning, ventilation och att hålla isär rent och smutsigt. Därför är det viktigt att du kontrollerar din lokal innan du påbörjar din livsmedelsverksamhet. Det gäller även om du ska bygga nytt eller bygga om.
Du måste anpassa livsmedelslokalen och utrustningen efter verksamhetens storlek och den typ av livsmedelshantering som bedrivs. Generellt ska en livsmedelslokal vara lätt att rengöra. Det blir den om ni har täta och släta ytor i lokalen.
Det är du själv som är ansvarig för att se till att du producerar eller serverar livsmedel som är säkra att äta. Lagstiftningen ställer inga krav på exakt hur du ska utforma din livsmedelslokal. Det viktiga är att du visar att du kan upprätthålla god hygien.
Du är alltid välkommen att kontakta kommunens livsmedelsinspektörer för att rådgöra om vilka krav som ställs på lokalen i just ditt fall. Kontakta bygg- och miljönämnden via växeln på 0693 161 00 så hjälper de dig vidare.
Vid ändringar
Vid ombyggnation: Du behöver inte meddela bygg- och miljöförvaltningen om du renoverar eller gör enklare ombyggnationer. Om däremot planlösningen förändras räknas det som en betydande ändring av verksamheten och ska meddelas bygg- och miljöförvaltningen.
Vid ägarbyte: Du som tar över en livsmedelsverksamhet behöver registrera den på nytt. Även om lokalen tidigare varit godkänd för livsmedelshantering behövs en ny ansökan när det är en ny verksamhetsutövare. Det är verksamheten som ska registreras, inte lokalen.
Avgift i samband med ansökan
Bygg- och miljöavdelningen ut en avgift vid registrering av livsmedelsanläggningen. Rådgivning och diskussion angående utformning av lokalen är kostnadsfritt.
Övrigt att tänka på
Annat som kan vara bra att tänka på:
• Se till så skadedjur inte kan ta sig in i lokalen. Dörrar ska sluta tätt och om fönster är öppna ska de ha insektsnät.
• Bra flöde. Det som är smutsigt ska inte riskera att komma i kontakt med det som är rent.
• Diska i ett separat utrymme. Om du diskar där du bereder livsmedel finns risk för att det förorenar livsmedlen.
• Förvara sopor övertäckta och separat från livsmedelshanteringen.
• Anpassa ventilationen efter verksamheten.
• Se till så det finns bra belysning. Om du hanterar oförpackade livsmedel i din verksamhet ska belysningen vara försedd med kåpa eller splitterskydd.
• Tänk på att vattnet du använder i livsmedelshanteringen ska ha dricksvattenkvalitet, och om du gör is ska den också frysas av dricksvatten.
• Det ska finnas tillräckligt med kyl- och frysutrymmen för att kunna förvara livsmedel i rätt temperatur.
• Det ska finnas utrymme för att byta om till arbetskläder. Arbetskläder ska även skiljas från arbetskläder.
Klagomål
Om du har klagomål rörande livsmedelshantering och hygien i en restaurang, butik eller annan livsmedelsverksamhet kan du kontakta bygg- och miljöförvaltningen så gör vi en utredning.
För att vi ska kunna utreda ett klagomål så bra som möjligt bör vår blankett för klagomål fyllas i och skickas in till oss. Du hittar blankett på sidan för E-tjänster och blanketter. Se länk längre ner på sidan under Självservice.
Om du köpt en vara som är dålig bör du i första hand kontakta butiken eller tillverkaren. Om du inte är nöjd med bemötandet kan du kontakta bygg- och miljöförvaltningen.
Matförgiftning
Om du misstänker att du blivit matförgiftad är det viktigt att du anmäler det till kommunen. Ring Bräcke kommuns växel 0693-161 00 och be att få bli kopplad till bygg- och miljöförvaltningen.
Bygg- och miljöförvaltningen utreder och gör kontroller i samband med klagomål och misstänkta matförgiftningar. Det är viktigt att du så snabbt som möjligt kontaktar bygg- och miljöförvaltningen. Då har vi större chans att förhindra att fler drabbas och blir sjuka. Det är även bra om du själv kontaktar företaget.
Fundera över vad du tror att du blev sjuk av. Vad bestod måltiden av? Vilket datum och tid åt du det? Vad hade du ätit före och efter? Vet du om fler personer blivit sjuka?
Om det finns det matrester kvar från det du misstänker att du blev sjuk av, är det bra att spara det i kylen så vi kan ta ett eventuellt prov.
Mer om matförgiftning kan du läsa om på Livsmedelsverkets hemsida.
Taxor och avgifter
Kontrollfrekvens
Hur mycket livsmedelskontroll en livsmedelsanläggning ska ha beräknas enligt en riskklassningsmodell från Livsmedelsverket. Alla kommuner i Sverige ska följa modellen.
Riskklassningsmodellen
Riskklassningsmodellen innebär att verksamheter klassas enligt uppgifter om:
- huvudsaklig inriktning
- aktiviteter med kontrollbehov
- produktgrupper kopplade till särskilda regler
- verksamhetens omfattning
Utifrån de här uppgifterna beräknar Bygg-och miljöförvaltningen hur ofta din verksamhet behöver kontrolleras under en femårsperiod.
Om din verksamhet visar god efterlevnad av lagstiftningen kan Bygg-och miljöförvaltningen minska antalet livsmedelskontroller. På samma sätt kan antalet livsmedelskontroller skrivas upp till original antalet om en avvikelse påträffas.
Antalet livsmedelskontroller kan även sänkas om din verksamhet har ett giltigt certifikat för en tredjepartsstandard, som granskats och listats enligt Livsmedelsverket.
När Bygg-och miljöförvaltningen beräknat hur ofta din verksamhet behöver kontrolleras, fastställer enheten en kontrollfrekvens per fem år.
Avgift
Livsmedelskontrollen finansieras med avgifter. Det innebär att det är du som företagare som betalar för Bygg-och miljöförvaltningens arbete med kontrollen.
Du som livsmedelsföretagare betalar en avgift efter varje kontroll. Avgiften motsvarar den tid som inspektören från Bygg- och miljöförvaltningen använt för att förbereda och genomföra kontrollen, samt för att utreda och dokumentera efteråt. Du betalar även för den tid som läggs på att skriva kontrollrapporter och eventuella beslut.
För att räkna ut din avgift multiplicerar vi tiden vi lagt på kontrollen med Bygg-och miljöförvaltningens timavgift för livsmedelskontroll. Aktuell taxa finns under relaterad information längst ner på sidan.
Det är kommunfullmäktige som bestämmer taxan. Enligt taxan har Bygg- och miljönämnden rätt att höja timavgiften varje år, enligt prisindex för kommunal verksamhet.
Avgift för uppföljande kontroll och utredning av klagomål
Utöver den ordinarie kontrollen gör Bygg-och miljöförvaltningen ibland även ytterligare kontroller: uppföljande kontroll när brister behöver följas upp, och kontroller vid utredning av klagomål.
Vi tar betalt för den tid som har gått åt för oss att handlägga anmälningar och inspektera, samt eventuella kostnader för provtagning och analys av prover. Även för dessa kontroller finns en fastställd timtaxa.
Om klagomålen på din verksamhet visar sig vara obefogade, behöver du inte betala någon avgift.
Meddela vid ändringar i verksamheten
Om något ändras i verksamheten under tidens gång, till exempel ändrad inriktning, omfattning eller ändrade aktiviteter, behöver du som livsmedelsföretagare informera Bygg- och miljöförvaltningen. Då görs en ny beräkning av kontrollfrekvens baserad på de nya uppgifterna.
Om förändringen innebär att kontrollfrekvensen blir en annan än den tidigare fastställda frekvensen så fattas ett nytt beslut om fastställande av kontrollfrekvens.
Vill du läsa mer om Livsmedelsverkets modell för riskklassning finns information på livsmedelsverkets hemsida.
Lagstiftning
Grunden för ordningen för hur prövning och tillsyn inom livsmedels- och foderområdet ska bekostas beskrivs i förordningen om avgifter för offentlig kontroll av livsmedel.
Sidan publicerad 2025-08-13 av Ann-Katrine Eklund
