Ökad skolnärvaro

Här hittar du mallar, stöd & tips

Tack för att du köpt boken Praktiskt handbok för ökad skolnärvaro, (Årmyr, 2024)! Mallarna får används fritt av dig/er som köpt boken. Flera av mallarna och tipsen är de som vi använder oss av i våra verksamheter. Vi uppmuntrar därmed att ni gör om mallarna till era egna, så att de passar just era behov och verksamhet, men ange gärna att Ånge kommun inspirerat er. Har ni digitala system så införliva mallarna där. Ta möjigheten att få inspireras och använd hela eller delar av tips och förslag. Sidan uppdateras kontinuerligt.

Utmaningen med frånvaro är densamma i hela landet, men det är inte alltid självklart att vägen mot ökad skolnärvaro ser likadan ut mellan klassrummen, skolorna eller kommunerna/huvudmännen. Ha tålamod och satsa långsiktigt!

I Ånge kommun har vi arbetat målfokuserat och långsiktigt med satsningar/fokusområden som hållits i över flera år, bl.a. pratar vi mer om fördelarna med närvaro, anledningar till frånvaro och beskriver risker med frånvaro (internt med varandra, men även med vårdnadshavare, samverkansparter och huvudman). Vi har fokuserat på att bli bättre på sådant som vi analyserat att våra verksameter har behov av, t.ex. att bli bättre på just målarbete och analys och därmed har vi genomfört analysutbildningar. Vi har satsat på områden som vi känt oss osäkra på och vill bli bättre inom, t.ex. NPF-utbildningar via Specialpedagogiska skolmydigheten. Vi har även utvecklat en samverkan med socialtjänsten där en representant från socialtjänsten träffar varje skolas elevhälsa ca en gång per månad. Detta och tillsammans med andra fokusområden har medfört att närvaron ökat på samtliga skolor de senaste två åren (juni 2022- juni 2024).

Vi tror att mallar eller digitala system kan stötta i ert arbete, men vill skicka med en hälsning att det är din/er förståelse av anledningarna till frånvaro/ökad skolnärvaro, dialog, samsyn och samverkan som är avgörande för ett lyckat arbete.

Stort lycka till med ert arbete för ökad skolnärvaro! Önskar författaren till handboken och all personal, samt huvudman i Ånge kommun som gjort detta bakgrundsarbete och bok möjlig.

I första upplagan har 'tryckfelsnisse' eller 'slarvfia' varit framme, så sidorna 85, 110, 112 och 114 är uppdaterade. Dessa återfinns att hämta hem här nedan.

Johari-fönster s.85. Pdf, 508.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Fritidshemmet s.110-112 Pdf, 514.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Gymnasiet s 112-114 Pdf, 513.8 kB, öppnas i nytt fönster.

Praktisk handbok för ökad skolnärvaro

Hälsofrämjande till förebyggande arbete

Kunskap och förståelse för vad som ligger till grund för frånvaro, eller främjar ökad skolnärvaro.
- Dialog med varandra, samsyn om begreppen och samverkan inom och mellan verksamheter. Använd er av forskning, litteratur, case, etc.

UNDERLAG för analys eller diskussion

Johari-fönster i närvaroarbetet Word, 99.8 kB, öppnas i nytt fönster.
Swot-analys i närvaroarbetet Word, 101 kB.

VISUELLT STÖD - exempel

De sju frågorna, lektionsupplägg
Känslor, inför samtal
Relationer hälsosamtal
Skola hälsosamtal
Utöver bildstöd är även 'tecken som stöd' eller "TAKK" (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) lämpligt att använda i verksamheten för att underlätta och komplettera den kommunikation och undervisning som redan sker.

BROSCHYRER, MALLAR & PPT - exempel

Planering inför ett samtal, klassråd eller föräldramöte Word, 33.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Skolan tipsar om ökad skolnärvaro Word, 33.7 kB, öppnas i nytt fönster.
Bild på Ånge kommuns frånvaromodell, en trappa Öppnas i nytt fönster.
Exempel på frånvaromodell och steg Word, 147.3 kB, öppnas i nytt fönster.
PowerPoint att visa på föräldramöte Powerpoint, 1.1 MB, öppnas i nytt fönster.
Broschyr att dela ut till vårdnadshavare på ex föräldramöte Word, 376.7 kB, öppnas i nytt fönster. (Vid utskrift, välj dubbelsidigt och vänd längs kortsidan).

Extra fördjupning

Det finns ingen brist på forskning och underlag som förmedlar vikten av närvaro. Däremot är det det praktiska arbetet som måste genomföras systematiskt. Genom boken Praktisk handbok för ökad skolnärvaro (Årmyr, 2024) följer praktiska övningar för att omsätta forskningen till praktisk handling.

Forskningsdelarna i boken är inspirerade av ett magisterarbete om problematisk skolnärvaro som genomfördes i Ånge kommun 2023. Magisteruppsats om problematisk skolnärvaro på högstadiet, DIVA, Årmyr (2024). Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Här delas främst källor till boken och magisterarbetet, men även andra kända och värdefulla länkar till ytterligare fördjupning inom området.

 

LÄNKAR OCH TIPS

Här följer länkar och källor på vart du kan finna extra fördjupning inom området ökad skolnärvaro och samverkan:

1177.se (u.å.). Samordnad individuell plan - SIP.
https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/sa-samarbetar-vard-och-omsorg/sip---samordnad-individuell-plan/ Länk till annan webbplats.

Andersson, H. (2017). Möten där vi blir sedda: En studie om elevers engagemang i skolan. (Malmö Studies in Educational Sciences, 82) [Doktorsavhandling, Malmö högskola]. Malmö University Publications Electronic Archive. https://mau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1404406/FULLTEXT01.pdf Länk till annan webbplats.

Balldin, J. (2006). Kulturell tid och individuella rytmer: Gymnasieelever om tidens pedagogiska villkor [Doktorsavhandling, Stockholms universitet].
http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:199197 Länk till annan webbplats.

Bauer G., Davies J., K., Pelikan, J. (2006) The EUHPID Health Development Model for the classification of public health indicators. Health Promotion International. 21, 153-159.

Chu, B.C., Guarino, D., Mele, C., O’Conell, J. & Coto, P. (2019) Developing an Online Early Detection System for School Attendance Problems: Results From a Research-Community Partnership. Cognitive & Behavorial Practice 2019:26, s. 35-45. https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2018.09.001 Länk till annan webbplats.

Forsell, T. (2019) Man är ju typ elev, fast på avstånd. Problematisk skolfrånvaro ur elevers, föräldrar och skolpersonals perspektiv. (Umeå Studies in the Educational Sciences, 39) [Doktorsavhandling, Umeå universitet]. Umeå University Publications Electronic Archive. https://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1510143/FULLTEXT01.pdf Länk till annan webbplats.

Gren-Landell, M., Ekerfeldt Allvin, C., Bradley, M., Andersson, M., Andersson, G. (2015). Teachers’ views on risk factors for problematic school absenteeism in Swedish primary school students. Educational Psychology in Practice, 31, 412-423.

Gren Landell, M. (2023). När barn och unga är borta från skolan: Socialt arbete med skolfrånvaro och studieavbrott. Studentlitteratur. Länk till annan webbplats.

Gren Landell, M. (2021). (Ed.). School Attendance Problems - A Research Update and Where To Go. Stockholm: Jerringfonden Länk till annan webbplats.

Gren Landell, M. (2018). Länk till annan webbplats.Främja närvaro – att förebygga frånvaro. Natur och Kultur.

Heyne, D., Gentle-Genitty, C., Gren Landell, M., Melvin, G., Chu, B., Gallé‑Tessonneau, M. . . . Kearney, C. A. (2019). Improving school attendance by enhancing communication among stakeholders: Establishment of the International Network for School Attendance (INSA). Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. European Child and Adolescent Psychiatry.

Ifous och Uppdrag Psykisk hälsa Stockholms län (2021). Samverkan och samordnat stöd vid närvaroproblem i förskola och skola.

Ivarsson, L. & Stenberg, I. (2023). Genom nålens öga – skolfrånvaro ur elevers och lärares perspektiv Länk till annan webbplats.. Kognition & Pædagogik, vol. 33: 128, ss. 70-78.

Kearney, C.A., (2003) Bridging the gap among professionals who address youths with school absenteeism: Overview and suggestions for consensus. Professional Psychology, Research and practice, 2003: 34, s. 57-65. https://doi.org/10.1037/0735-7028.34.1.57 Länk till annan webbplats.

Kearney, C. A., Heyne, D., & Gonzàlvez, C. (2020) Editorial: School Attendance and Problematic School Absenteeism in Youth. Frontiers in Psychology 2020:11, s. 1-3. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.602242 Länk till annan webbplats.

Maynard, B., Brendel, K., Bulanda, J., Heyne, D., Thompson, A. & Pigott, T (2015) Psychosocial Interventions for School Refusal with Primary and Secondary Students: A Systematic Review. Campbell Systematic Reviews 2015:12, s. 1-76.

SFS 2010:800. Skollag. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800/#K7 Länk till annan webbplats.

Skolinspektionen (2016) Skolinspektionens årsrapport 2016, Undervisning och studiemiljö i fokus. https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/regeringsrapporter/2017/arsrapport-2016/ Länk till annan webbplats.

Skolverket (2008. Rätten till utbildning. Om elever som inte går i skolan. https://www.skolverket.se/getFile?file=1771 Länk till annan webbplats.

Skolverket (2010) Skolfrånvaro och vägen tillbaka. Långvarig ogiltig frånvaro i grundskolan ur elevens, skolans och förvaltningens perspektiv. https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a658a88/1553962179885/pdf2356.pdf Länk till annan webbplats.

Skolverket (2016) Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar. https://www.skolverket.se/getFile?file=3573 Länk till annan webbplats.

Skolverket. (u.å.). Elevhälsan. Hämtad 2023-11-25 från https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/elevhalsa Länk till annan webbplats.

SOU 2016:94. Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2017/01/sou-201694/ Länk till annan webbplats.

Strand. A. (2013) Skolk ur elevernas och skolans perspektiv, En intervju- och dokumentstudie (DISSERTATION SERIES NO 43. 2013), [Doktorsavhandling, Högskolan i Jönköping]. DIVA https://urn:nbn:se:hj:diva-20970 Länk till annan webbplats.

Sveriges Kommuner och Landsting (2015). Utbildning – nyckeln till arbete. En longitudinell studie över årskullen 1981 och dess övergång från skola till arbete. https://skr.se/skr/tjanster/rapporterochskrifter/publikationer/utbildningnyckelntillarbete.65691.html Länk till annan webbplats.

Tomaszewska-Pękała. H., Marchlik, P., Wrona. A. (2019) Reversing the trajectory of school disengagement? Lessons from the analysis of Warsaw youth’s educational trajectories, European Educational Research Journal 19(5) 445–462.

Virtanen, T.E, Räikkönen, E., Lerkkanen, M., Määttå, S., Vasalampi, K. (2020) Development of Participation in and Identification With School: Associations With Truancy. Journal of Early Adolescence. 41(3), s. 394–423.

Waiswa, P. (2021) Problematisk skolnärvaro skolnärvaro: ur ett högstadieperspektiv, speciallärararbete, Umeå https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-193369 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Årmyr, E. (2024) Problematisk skolnärvaro på högstadiet: Om möjligheten till samsyn mellan stödjande aktörer på olika nivåer, magisterarbete, Gävle https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hig:diva-43993 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.