En tjej med mörkt hår och glasögon sitter vid ett bord med datorn framför sig i ett klassrum.

Ronja Källström.

Från låg skolnärvaro till hela dagar – Ånge resursskola har hjälpt Ronja tillbaka

Sommarlovet är nära när vi träffar 12-åriga Ronja Källström i Ånge resursskola.
Lunchen är precis avklarad och vi sätter oss i ett av de små klassrummen för att prata om skolgången och utmaningarna som funnits.
- I den här skolan är det mer lugn och det är lättare att hänga med på lektionerna, berättar Ronja.

Ronja har under många år kämpat med skolan. Från förskoleklass och till årskurs fyra gick hon i Ljungaskolan.
Närvaron var låg och hon fick anpassad studiegång, men timmarna i skolan var få.
Men våren 2024, när hon för första gången klev in på resursskolan i Ånge, så vände det. Från att ha varit i skolan två timmar om dagen så går hon nu fulla skoldagar, i en skola där hon verkligen trivs.

- Här är det inte lika stökigt som jag tyckte att det var på Ljungaskolan och jag får mindre migrän nu än jag hade då, berättar Ronja.

Hur kom det sig att ni valde att byta till resursskolan?

- Jag var egentligen mest nyfiken på skolan, men så började jag här och jag trivs jättebra bra här.
Det bästa med resursskolan tycker Ronja att lugnet är, små klasser och mindre klassrum.

I dag går 11 elever i resursskolan i åldrarna 9 till 16 år.

- Jag ska egentligen gå i sexan, men eftersom jag låg ganska långt efter alla andra så har jag gått om ett år förklarar hon.
Några ämnen, såsom slöjd, teknik, hemkunskap, bild och idrott har de i den närliggande Ånge grundskola. Men även det fungerar bra tycker hon.

I framtiden drömmer hon om att bli flygvärdinna eller att jobba med blommor, men här och nu hägrar sommarlovet och kompishäng.

- Jag kanske ska börja på ridskola också, säger Ronja innan vi säger hejdå och hon promenerar iväg till en lektion i syslöjd.

För rektor vid resursskolan, Ann-Christin Sundqvist Gunnar, känns det väldigt bra att övergången för Ronja blivit så lyckad.

- Jag tycker att det är underbart att se en individ utvecklas på det vis Ronja har gjort och hur hon själv kan sätta ord på vad det är i vår verksamhet som fungerar bra och stöttar henne under skoldagen. En liten verksamhet har sina utmaningar men vi ser väldigt tydligt på många av våra elever att det lilla formatet är ett framgångskoncept för dem.

I enlighet med samverkansavtalet samarbetar Mittuniversitetet, Ånge och Timrå kommuner i forsknings- och utvecklingsprojekt som syftar till att främja skolnärvaro och motverka skolfrånvaro.

Läs mer om samarbetet:

Eva‑Lenas handbok hjälper elever tillbaka till skolan. Länk till annan webbplats. - (länk till Mittuniversitetet)

Resursskolor får elever att återvända till undervisningen. Länk till annan webbplats. - (länk till Mittuniversitetet)

Högre närvaro efter tillsammansarbete på Ala skola Länk till annan webbplats. - (länk till Timrå kommun)