Paul Pakkala, rektor vid Torpshammars skola och Sandra Neiström, lärare i förskoleklass, övade under torsdagen ett beredskapsscenario där skolan saknade både el och vatten. Övningen genomförde de som en del i Beredskapsveckan som nu pågår.

Torpshammars skola övade beredskapsscenario

Torpshammars skola var under torsdagen utan både el och vatten.

Men bara som ett fiktivt scenario i en större beredskapsövning.

- Det gäller att kunna ställa om och då är det bra att öva innan krisen inträffar, säger Paul Pakkala, rektor vid Torpshammars skola.

Beredskapsveckan pågår för fullt och temat för i år är Sätt igång.

Några som verkligen satt igång sitt beredskapsarbete är Torpshammars skola.

Redan för två år sedan började de fylla upp krisberedskapslådor till varje klass och nyligen har man även införskaffat en stor stekhäll för att kunna laga mat utomhus om elen på riktigt skulle försvinna.

Under den gångna veckan har personalen fått olika övningar att göra kopplat till beredskap och när de under torsdagsmorgonen kom till skolan så var lokalerna nedsläckta och de fick veta att det var strömlöst och att det inte fanns vatten till matlagningen i köket.

- Det gäller att kunna ställa om och då är det bra att öva innan krisen inträffar, säger Paul Pakkala, rektor vid Torpshammars skola.

För kökspersonalen var det inga problem att ställa om sin matlagning till de dryga 100 hungriga barn och lärare som väntade på lunch.

- Vi har nyligen fått en stekhäll som drivs på gasol så den plockade vi fram utanför skolan och kunde på så vis värma kastrullerna med gulaschsoppa som skulle serveras. Och eftersom vi har nödvattendunkar på lager så använde vi oss av detta vatten, säger Susanne Andersson.

Inne i klassrummen var det delvis mörkt och personalen fick i vissa fall fram sina ficklampor för att lysa upp åt barnen.

- Men barnen var väldigt kreativa och flyttade snabbt undan gardinen för att få mer ljus i klassrummet, säger Sandra Neiström, lärare i förskoleklass.

Eleverna, från förskola till årskurs sex, har på olika sätt pratat med sina lärare om beredskap under dagen.

- Vi har bland annat pratat om hur man ska få tag i mat om alla affärer är stängda, vad man göra då. Det har varit väldigt bra samtal och barnen kommer med så många bra idéer och tankar, alltifrån till att åka och fiska till att man kan odla mer hemma och kanske köpa mjölk hos någon som har kor, berättar Sandra Neiström.

Rektor Paul Pakkala tar Beredskapsveckan på stort allvar och ser veckan som ett ypperligt tillfälle att öva skolans beredskap.

- Jag tycker att det är bra att man ändå övar olika händelser för det är ju viktigt att vi kan genomföra vårt arbetsuppdrag även om vi är i en samhällsstörning.

Personalen har varje dag under veckan fått ett uppdrag från Paul.

- I måndags bad jag exempelvis all personal att plocka bort alla telefoner och surfplattor från laddning för att se hur länge batterierna i utrustningen håller, i tisdag så fick personalen lära sig om hur en gasolbrännare fungerar och hur viktigt säkerhetstänket är, det är långt ifrån alla som använt en sådan. I morgon kommer övningen att handla om kommunikation. De uppgifter de fått här i jobbet hoppas jag att de tar med hem också och likaså tänker pedagogerna att det barnen fått lära sig i skola ska följa med hem för att inspirera till beredskapstänk, säger Paul Pakkala.

Vad tyckte då barnen om dagens övning?

- De har tyckt det varit både roligt och spännande, avslutar Paul Pakkala.

I Torpshammars skola var det under torsdagen mörkt i lokalerna då man övade på att vara strömlösa.

Två kvinnor, kökspersonal vid Torpshammars skola, står utomhus och lagar mat på en stekhäll.

Fanny Söderlund och Susanne Andersson lagde under torsdagen skolmaten utomhus på en stor stekhäll.