Hållbart producerad vätgas och flygbränsle - eSAF

Ett av Nordens största hållbara vätgasprojekt pågår i Ånge.

I december 2024 tecknades ett partnerskap som innebär en stor milstolpe för etableringen av hållbar industriell symbios i Alby. RES, världens största bolag inom förnybar energi som redan tidigare finns etablerat i Ånge, har ingått partnerskap med kapitalförvaltaren Prime Capital från Tyskland.

Avtalet innebär att Prime Capital nu blir hundraprocentig ägare till det vätgasprojekt som pågår i Alby samtidigt som RES fortsatt kommer vara ledande i projektutvecklingen.

Hållbart flygbränsle, eSAF (electro Sustainable Aviation Fuel), är det som från driftstarten 2029/2030 kommer produceras i anläggningen i Alby. 90 000 ton hållbart flygbränsle, e-SAF, ska produceras årligen, vilket motsvarar 4 % av EU:s beräknade behov år 2030. Projektet bygger på 500 MW förnybar energi och skapar både klimatvinster och nya jobb, samtidigt som det sätter Ånge på kartan som en föregångare inom hållbar industriell omställning. Etableringen förväntas ge runt 100 nya arbetstillfällen i Ånge i direkt anslutning till driften. I den reviderade tidsplanen sker nu byggstart 2027.

Vad är eSAF?

eSAF står för ”electro Sustainable Aviation Fuel” och är en modern och mer miljövänlig typ av flygbränsle. Framställningen sker syntetiskt genom kemiska processer. eSAF är ett flytande bränsle som liknar traditionella fossila flygbränslen som används idag, som exempelvis Jet A1(kerosin). Det som särskiljer eSAF från annat flygplansbränsle är det inledande ”e”, som visar att bränslet tillverkats med elektrokemiskt tillvägagångssätt med hjälp av förnybar energi från sol-, vind- och/eller vattenkraft. Genom en elektrolysprocess delas vatten upp i vätgas och syre, där vätgasen används för att sedan skapa bränslet tillsammans med biogen koldioxid (dvs koldioxid som uppstått genom förbränning av förnybara bränslen såsom ved).

Varför satsas det på eSAF?

Investeringar i utveckling av eSAF (electro Sustainable Aviation Fuel) är attraktiva eftersom teknologin adresserar den växande efterfrågan på hållbara lösningar inom flyget och möter strängare krav för koldioxidreduktion. eSAF är skalbart, kompatibelt med dagens flygflotta och erbjuder stora marknadsmöjligheter i en expanderande global sektor. Med stöd från regeringar, internationella institutioner och offentlig-privata partnerskap minskar också riskerna för investerare.

Kraven från ReFuelEU Aviation tvingar EU:s flygplatser och bränsleleverantörer att se till att minst två procent av flygbränslet kommer att vara hållbart från och med 2025. Denna andel ökar sedan vart femte år: 6 % år 2030, 20 % år 2035, 34 % år 2040, 42 % år 2045 och 70 % år 2050. Anläggningen i Alby kommer bidra till ca 4 % av EU:s behov år 2030.

Alby i Ånge är en unik plats som har goda förutsättningar för att producera hållbart flygbränsle genom god tillgång på förnybar energi, vatten och transporter. En bieffekt av den planerade

storskaliga produktionen av eSAF är också att Sveriges självförsörjandegrad på flygplansbränsle ökar.