- Startsida
- Kommun och politik
- Projekt och samarbeten
- Projekt att införa Kontaktcenter
Projekt att införa Kontaktcenter
Den 10 juni 2024 beslutade kommunfullmäktige att kommunen ska starta upp ett kontaktcenter. Syftet är att förbättra tillgängligheten och servicenivån för alla våra medborgare och företagare.
Syftet med kontaktcentret
Kontaktcentrets huvudsakliga syfte är att förenkla för den som kontaktar kommunen. Genom att samla alla kommunala frågor på ett ställe strävar vi efter att erbjuda en snabbare och mer enhetlig service. Detta kommer att göra det enklare för medborgare och företagare att få svar på sina frågor och få hjälp med sina ärenden.
Målen med projektet är att:
- Hantera majoriteten av inkommande ärenden direkt, med hög service och tillgänglighet på lika villkor för medborgarens bästa.
- Öka tillgängligheten och underlätta för våra kommuninvånare, företagare och andra som vill komma i kontakt med kommunen.
FAQ - Vanliga frågor och svar
Vad är ett kontaktcenter?
Kontaktcentrets uppgift är att ta emot samtliga kommunala frågor från medborgare, företagare och andra som vill komma i kontakt med kommunen. Du väljer själv vilken kontaktväg du vill använda för att nå kommunen och kontaktcentret svarar genom samma kontaktväg, snabbt och smidigt.
Varför kontaktcenter?
Syftet med kontaktcenter är att förenkla för dig som kontaktar kommunen. Genom en väg in för samtliga frågor som rör information, service, vägledning och rådgivning inom vår kommunala verksamhet. Det gör det enklare för oss att hjälpa dig och ger ett mer personligt och enhetligt bemötande.
Vad innebär förändringen för mig som medborgare?
Istället för att du måste ringa runt till olika avdelningar för att få svar på din fråga kan du ringa kontaktcenter oavsett ärende. Du kommer alltså att få snabbare och bättre service. När ditt ärende kommer in till oss tittar en handläggare igenom ditt ärende och gör en kategorisering av ärendet. Vi tar hand om inkomna ärenden i tur och ordning och gör en prioritering. På grund av detta kan svarstiderna variera något beroende på vad ditt ärende gäller.
Varför måste Kontaktcenter ske nu?
Samhället har helt enkelt högre förväntningar på kommuner idag än igår. Ånge kommun står inför en samhällsomvandling där det väntas en befolkningsökning och stora industrietableringar. I takt med att Ånge växer måste vi som kommun tillgodose behovet av god kontakt med våra medborgare. Fler än 140 kommuner i Sverige har idag ett kontaktcenter där invånarna når kommunala verksamheter genom en gemensam väg in och nu är det Ånges tur.
Vad är skillnaden mellan Kontaktcenter och växeln som finns idag?
Problemet med växeln som finns idag är att det ofta krävs att medborgaren får ringa runt till olika avdelningar för att få svar på sin fråga. Avdelningarna har idag dessutom olika öppettider för sin kundtjänst, vilket gör det krångligt om man behöver få svar på flera olika frågor samtidigt. Eller om man inte får tag på rätt person från början. Kontaktcenter strävar efter att lösa varje ärende direkt vid första kontakten. Specialutbildade kommunvägledare kan svara på flera frågor eller hjälpa dig med flera olika ärenden vid samma kontakt. Om kommunvägledaren inte skulle kunna hjälpa medborgaren direkt med ärendet, tar kommunvägledaren ärendet vidare och hittar en lösning tillsammans med andra kollegor i organisationen.
När ska Kontaktcenter öppna?
Kontaktcenter startar upp 2 juni 2025 med en av kommunens avdelningar, samhällsavdelningens tekniska enhet, och utökar sedan successivt när vi ser att allting fungerar bra.
Hur ska övergången gå till?
Under 2024 och 2025 kommer kommunvägledare utbildas i hur det ska fungera. Dessa kommer, tillsammans med projektgruppen och respektives avdelnings kontaktperson, att leda övergången.
Hur når jag Kontaktcenter?
På telefon: 0690-250100, mail: ange@ange.se eller med ett besök i kommunhuset på torggatan 10 i Ånge.
I vilka lokaler ska Kontaktcenter hålla till?
Kontaktcenter kommer sitta i kommunhusets reception i Ånge.
Hur kommer kommunvägledarna få all information?
Kontaktcentret har en databas där kommunvägledarna kommer kunna söka rätt på all information. Det är också viktigt att informationen som finns på hemsidan är uppdaterad och giltig.
Vilka ska jobba i Kontaktcenter?
Det är kommunvägledare som kommer arbeta i kontaktcentret. Under 2024 utbildades våra informatörer i kommunens reception.
Sekretess, hur kommer det funka?
Jurister har gjort bedömningen att medarbetare i Kontaktcenter bör ses som telefonist i myndighet. Telefonister i myndighet omfattas av absolut sekretess, som är den högsta sekretessnivån. Genom ett tydligt formulerat överenskommelse mellan kontaktcenter och respektive avdelning/verksamhet ses också Kontaktcenter som en integrerad del av verksamheten, vilket möjliggör hanteringen av sekretessbelagd information. (2 kap. 1 § OSL).